25

Oto jak gmina dba o zabytki Włoszakowic!


Wielokrotnie czytając Wasze komentarze widzę, iż chwalicie czystość, porządek i zadbane Włoszakowice. Trudno się z takim faktem nie zgodzić. Wszędzie kwiatki, krzewiki, drzewka… pałac urządzony iście królewsko. Tak więc wcale nie będę się dziwić, jeżeli ktoś z Was po obejrzeniu zdjęć, które wykonałem, zastanawiać się będzie nad tym czy to jest możliwe aby to wciąż mogła być gmina Włoszakowice.  Zastanawiam się i myślę nad tym… jak można doprowadzić do takiego stanu ten wspaniały zabytkowy budynek, który przetrwał i I Wojnę Światową i II Wojnę Światową… przeżył również komunizm (w stanie lepszym niż nasz Pałac Trójkątny)! No ale już rzeczywistości w gminie Włoszakowice w wolnej Polsce… nie przetrwał. Nie jestem budowlańcem ale na pierwszy rzut oka budynek wygląda tak jakby nadawał się jedynie do rozbiórki. Jego remont zapewne przewyższyłby czterokrotnie wybudowanie takiego samego budynku od podstaw. Z tego wnioskować można… ,że aktualnie gdyby gmina chciała ten budynek uratować i sprzedać go w ręce prywatnego inwestora… musiałaby tutaj sporo do tego dopłacić (dopłacić po to aby w ogóle ktoś ten budynek wziął i uratował). Budynek został całkowicie zapomniany, pozostawiony na pastwę szabrowników oraz niszczącego wpływu natury. Wielokrotnie da się słyszeć w radiu o tym jak coś nowego szabrownicy „pozyskali” z tego zabytku. Gmina nie wysiliła się nawet aby zabezpieczyć ten budynek przed dalszym zniszczeniem, co widać po olbrzymiej dziurze w dachu. Budynek jest całkowicie niezabezpieczony przed „odwiedzającymi”. Wszedłem tam po prostu… popychając niekompletne drzwi, które nawet nie miały zamku ani klamki. Co więcej… dotarłem do dokumentu opisującego „plany rozwojowe” Zbarzewa na lata 2010-2017… starodrzewie jak i sam zabytkowy pałac jest tam wspominany jako atut (?!) Zbarzewa… ale niestety dokument nie wspomina o ani jednej złotówce na ratunek tego wspaniałego budynku.

http://bip.wloszakowice.pl/files/2624/pom_-_zbarzewo.pdf

Widać frontem nasza gmina chce być postrzegana jako zadbana oraz czysta… ale jak się zajrzy głębiej, no cóż… Sami oceńcie :)

Na potwierdzenie moich wniosków, chciałbym dodać tylko, że pałac w Zbarzewie został mianowany do klasy „Forgotten places” (zapomniane miejsca) przez stronę www.forgotten.pl . Czy możemy być z tego dumni?

http://www.forgotten.pl/miejsce.php?id=1380

 zdjecie1

zdjecie2

zdjecie3

zdjecie4

zdjecie5

zdjecie6

zdjecie7

zdjecie8

zdjecie9

zdjecie10

zdjecie11

zdjecie12

zdjecie13

 zdjecie14

zdjecie15

Zastanawiając się nad tym czy naszą gminę stać na ratunek tego zabytku, postanowiłem do gminy wysłać zapytanie odnośnie pewnych punktów z planowanego budżetu gminy na rok 2012. Punkty te są niewielką częścią całego budżetu ale zwróciły one moją uwagę z powodu dosyć niejasnego przedstawienia celowości i kierunku, w którym wydawane są nasze środki. Pytania dotyczyły poniższych części składowych budżetu gminy na rok 2012:

- wynagrodzenia bezosobowe, (pozycje o numerze 4170) do jakich instytucji konkretnie trafiają te środki, oraz w jakich kwotach? (łącznie kwota 320700pln)

- zakup usług remontowych, (pozycje o numerze 4270) do jakich instytucji trafiają te środki, oraz w jakich kwotach? (łącznie kwota 579700pln)

- zakup usług pozostałych,(pozycje o numerze 4300) czyli co konkretnie, od jakich instytucji i w jakich kwotach? (łącznie kwota 1876091pln)

- wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych, (pozycje 6060) co konkretnie gmina kupiła i za jakie kwoty? (łącznie kwota 215500pln)

- wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń, (pozycje 3020) kto konkretnie otrzymuje to wynagrodzenie, oraz z jakiego tytułu? (łącznie kwota 747461pln)

- dodatkowe wynagrodzenie roczne, (pozycje 4040) kto je otrzymuje oraz z jakiego tytułu? (łącznie kwota 683869pln)

- różne wydatki na rzecz osób fizycznych, (pozycje 3030) proszę wyróżnić, cóż to są za wydatki, komu oraz z jakiego tytułu? (łącznie kwota 179000pln)

- podróże służbowe krajowe oraz podróże służbowe zagraniczne. (pozycje 4410 oraz 4420) Kto podróżował, gdzie oraz w jakim celu? (łącznie kwota 61500pln)

- wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne. (pozycja 4100) Proszę wyjaśnić tą pozycje... (łącznie kwota 14200pln)

- wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych, (pozycje 6057 oraz 6059) na co spożytkowane są te środki? (łącznie kwota odpowiednio 2648092pln oraz 832467pln)

(źródło - http://bip.wloszakowice.pl/files/3916/zal_5_xiii_97.pdf )

 

W SUMIE 8144380pln

 

Być może zdziwi Was ta wiadomość, ale na powyższe pytania dostałem odpowiedzi. Ich treść oraz jakość… ocenię w jednym z kolejnych postów :) Jak sądzicie? Czy nie dałoby się, w tych niesamowicie otwarcie przedstawionych celach wydatkowych, wygospodarować choć małą część na ratunek naszego wspólnego majątku jakim jest ten niegdyś piękny pałac? Czy Wójt mając świadomość iż nie ma kompetencji do zarządzania zabytkowymi budynkami (co widać po tym budynku), nie powinien przekazać owego obiektu w prywatne ręce, zamiast doprowadzać go do kompletnej ruiny? Czy brak działania oraz zaniedbania które doprowadziły do zniszczenia tego zabytku, nie jest na szkodę wszystkich mieszkańców Włoszakowic?


Komentarze
Od: ~Gruby (Gość) z dnia 2013-04-14 23:34:08
NIGDY NIE CZYTAM TYCH WPISÓW BO NIE DOŚĆ ŻE WOLNO CZYTAM TO JESZCZE NIE ZA BARDZO ROZUMIE PANA BLOG CO ON MA ZA ZNACZENIE BO MNIE SIE WYDAJE ŻE TO TYLKO ZABIJANIE WOLNEGO CZASU NIE MA CO ROBIĆ CHŁOP WIĘC PISZE CO MU PRZYJDZIE NA MAKÓWE .
Od: ~Leker (Gość) z dnia 2013-03-01 20:44:17
Temat dworku zakończy się tak, że albo zniszczy się doszczętnie lub znajdzie się tajemniczy klient i zostanie sprzedany za marne pieniądze.
Od: ~Pablo (Gość) z dnia 2013-03-01 20:38:39
Wójt, czas najwyzszy na zmiany. dziwie się, że nikt inny nie startuje. Czas na zmiany w tym urzedzie, A zadłużenie to powinien teraz oddać, W prywatnej firmie jeżeli dyrektor zrobił by takie zadłuzenie to nie wierze, że właściciel by podarował. Dlatego jeżeli gmina ma tak duże zadłużenie to tylko z powodu złego gospodarza.
Od: Bez skrzydeł z dnia 2013-02-14 19:28:30
Według mnie gmina powinna sprzedać ten teren osobie, która wyremontowałaby ten budynek. Nie ma sensu by jakikolwiek samorząd czy też gmina/powiat itd. tym się zajmował, jest to skarbonka bez dna. Nawet jakby wyremontowali, wynajmowali pod różne imprezy itp. to zaraz utworzyliby X niepotrzebnych stanowisk i inwestycja nie przynosiłaby zysków. Według mnie prywatna osoba byłaby bardziej kompetentna. Myślę też, że byłoby możliwe dofinansowanie z programu ochrony i zachowania dziedzictwa kulturowego, ale to tylko moje myśli. Nie znam się na tym ;)
Od: ~Kola (Gość) z dnia 2013-02-14 14:41:10
Tak woit jest znany z tego że ma porządek tylko od frontu a na podworku różnie ludzie mówią t
Od: ~Mateusz (Gość) z dnia 2013-02-13 10:39:16
Takie niewyjaśnione wydatki są również w naszej gminie. Komentarz w sprawozdaniu budżetowym do nich jest tak wymijający (o ile w ogóle jest), że równie dobrze pieniądze mogły zostać wydane na usługi agencji towarzyskich (vide wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne) :-)
Od: ~Daniel (Gość) z dnia 2013-02-12 14:45:27
Toś się GRUBY popisał wiedzą. Normalnie taką jakbyś był z marsa, a nie z Włoszakowic. Wójt od dawien dawna wykorzystywał ten pałac na potrzeby mieszkań komunalnych. Jak już budynek się rozleciał, to zamiast go naprawić lub chociaż zabezpieczyć... to pałac stoi i niszczeje tak jak niszczał wcześniej... a mieszkania komunalne są w budynkach folwarku tego obiektu. Od ilu lat pałac jest własnością gminy? Cholera wie... od kiedy pamiętam, pewnie tak samo długo jak pałacu trójkątnego....
Od: ~Admin (Gość) z dnia 2013-02-11 11:41:15
Gruby, za niewiedzę nikt z nas nic nie może. Gdybyś przeczytał dokument odnośnie Zbarzewa który wkleiłem w tekście... to byś wyczytał że to gmina Włoszakowice jest właścicielem obiektu, a nie ARR... choć przyznam szczerze że w aktualnej chwili, gminie zapewne byłoby na rękę zrzucić na kogokolwiek odpowiedzialność za zaniedbania związane z tym zabytkiem. A gdybyś jeszcze chciał dowiedzieć się jak wygląda ustawa odnośnie ochrony zabytków... oraz odpowiedzialność za zaniedbania to otwórz sobie ten link i poczytaj: http://www.zabytki.pl/sources/prawo/ustawa.html#11
Od: ~GRUBY (Gość) z dnia 2013-02-10 22:21:24
Z TEGO CO WIEM TO GMINA NIE MOŻE Z TYM NIC ZROBIĆ GDYŻ ZARZĄDZA TYM AGENCJA RYNKU ROLNEGO I TU TKWI CAŁY PROBLEM ZA NIEWIEDZE JA TU JUŻ NIC NIE PORADZĘ POZDRAWIAM WSZYSTKICH.
Od: ~zizu (Gość) z dnia 2013-02-09 17:57:46
A tak z czystej ciekawości, jak wygląda sprawa własności tego obiektu? Od kiedy gmina jest włascicielem? Nigdy tam nie byłem a wygląda ciekawie.
Od: ~Max Kolanko (Gość) z dnia 2013-02-09 17:03:32
Nie zawsze wystarczy się po perfumować aby ładnie pachnieć. Czasem trzeba się też wykąpać. Wójt stara się sprawiać wrażenie że Włoszakowice ładem stoi... ale jak widać, nie to na co się codziennie patrzy świadczy o jakości. Czasem warto zajrzeć głębiej. Serce się kraja jak się patrzy na te zdjęcia. Woła to o pomstę do nieba... Dostaniesz Stasio kiedyś za to premię... ale nie będzie to 700 koła. ADMIN! SZACUN! Rzejsat, popieram!
Od: ~Natasha (Gość) z dnia 2013-02-09 16:41:51
Słyszałam że Wójt lubi wysyłać listy wzywające ludzi do utrzymywania porządku na własnej nieruchomości. Być może taki list powinniśmy właśnie wysłać do Wójta? Panie WÓJCIE!! WSTYD!!! Jeżeli miałam do Pana jakikolwiek szacunek... to własnie go straciłam.
Od: ~Rzejsat Tv (Gość) z dnia 2013-02-09 09:11:03
Witamy serdecznie wszystkich! Może ktoś juz troszkę kojarzy nazwę Rzejsat. Tworzymy już od ponad roku program o nazwie "sladami Przeszlości Regionu" i wrzucamy na portal elka.tv. Tym razem własnie chcemy zajać się sprawą tego zabytku, bo naszym celem jest wlasnie pokazywanie takich starych miejsc, zabytków , które by mogły stać się wręcz atrakcją naszego regionu. Jest tego masssaa. Nie wiemy własnie, czy może przedstawić go własnie w piękny sposób, a moze jednak z drugiej strony, że mało , albo w gołe nie jest zadbany przez wójta. Po wstawieniu takiego materiału na elke i kiedy sprawa otrzyma większego rozglosu przez tysiąc, albo nawet więcej wyswietleń, to zacznie się coraz więcej mówić, więc i może sam wojt będzie skloniony do podjęcia odpowiednich działań. Więcej informacji na bieżąco facebook/rzejsat Pozdrawiam!

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /php/comment.php on line 10
Od: ~' (Gość) z dnia 2013-02-08 19:14:52
Zreszta cały teren na który składa się nie tylko rezydencja a także park, gorzelnia, zabytkowa brama i budynki folwarczne jest wpisany do zabytków a stan tego wszystkiego jest opłakany. A przecież niektórzy mogą w ramach odbywania kary chociażby wykosić trawę w parku.

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /php/comment.php on line 10
Od: ~' (Gość) z dnia 2013-02-08 19:10:05
Na remont budynków wpisanych w krajowy rejestr zabytków można uzyskać dofinansowanie z unii i państwa a to że gmina nie inwestuje w turystyke to już wiadomo od dawna. Istnieje wiele projektów unijnych jedyny warunek to połaczenie sił z gminami osciennymi ale przecież gmina jest samowstarczalna!
Od: ~Wacek (Gość) z dnia 2013-02-07 16:00:34
Zastanawia mnnie to dlaczego aż 20.000 zł zostaje przeznaczone na dożynki. Czy naprawde to aż tyle kosztuje? Konieczna jest droga Zbarzyk - Daćbogi? Za niemal 620 tys? hmm...
Od: ~Karola (Gość) z dnia 2013-02-07 14:07:51
Pierwsza moja myśl po obejrzeniu zdjęć! NIE WESZŁABYM TAM! Grozi zawaleniem się wszystkiego. Szacun Admin! Lubisz adrenalinkę widać. ;)
Od: ~Admin (Gość) z dnia 2013-02-07 12:40:34
Pacman, może i marnuje czas... ale chociaż byś docenił że ryzykuje życie, aby pokazać ludziom jak gmina dba o swoją własność. :P No i chyba przesadzasz z krytyką odnośnie urzędników w naszej gminie. Nie są najgorsi. To nie ich wina że "ktoś" zapomniał o tym zabytku.
Od: ~PacMan (Gość) z dnia 2013-02-07 12:25:39
Zgadzam się z adminem. Za doprowadzenie tego budynku do ruiny KTOŚ POWINIEN MOCNO BEKNĄĆ! KTOŚ powinien wziąć na siebie odpowiedzialność! Ale ludzie... nie bądźmy naiwni. Odpowiedzialność? Nie w naszym kraju. Zresztą... czy ktoś wybitny, inteligentny, uzdolniony i mądry idzie na urzędnika? Kiedyś w stanach słyszałem powiedzenie które w bezpośrednim tłumaczeniu wygląda mniej więcej tak: "Nic nie potrafisz? To idź pracować dla urzędu". Tylko że różnica między urzędnikami w stanach jest taka... że oni w USA wiedzą i znają swoją pozycję w społeczeństwie. A u nas urzędnik jest wielką osobistością i "PANEM" którego nikt nie jest w stanie ruszyć. Zboczone... ale tego nie zmienimy. Admin - ponownie uważam że marnujesz czas.
Od: Maja z dnia 2013-02-07 12:16:34
Aż żal patrzeć jaka ruina zrobiła się z tak pięknego obiektu, jeszcze kilka-kilkanaście lat temu można było go sprzedać i pewnie całkiem fajny byłby z tego budynku hotel, restauracja czy choćby prywatny dom opieki nad starszymi ludźmi, pomysłów na pewno by nie zabrakło no ale w tej chwili to juz się do niczego nie nadaję, chyba że do rozbiórki. Kompletne marnotrawstwo i brak odpowiedzialności.
Od: ~Admin (Gość) z dnia 2013-02-07 09:45:58
Lolek, zwróć też uwagę że zabezpieczenie tego zabytku przed dalszym zniszczeniem, nie kosztowałoby majątku. A od lat Wójt patrzy ze znieczulicą jak ten budynek się sam pod sobą zawala. Na drewniane podłogi pada deszcz (bo nie ma dachu), a strop zawala się pod stropem. Nie ma co ukrywać... że z tego powodu ten budynek traci znacznie na wartości. I maleje szansa na jego odratowanie. Wystarczyłoby zrezygnować z jednej premii... i dałoby się przykryć ten dach. No ale po co?
Od: ~Admin (Gość) z dnia 2013-02-07 09:38:46
Lolek, ten post jak widzisz podnosi dwa tematy. Jeden to marnotrawstwo budynków zabytkowych. Drugi to marnotrawstwo naszych pieniędzy. Nie o to chodzi aby 700tyś przeznaczać na remont zabytku, chodzi o to że jest to lepsze (choć wcale nie doskonałe) rozwiązanie niż przeznaczanie tego na różnorakie premie... Fakt, faktem. Najlepiej jakby na ten zabytek znaleźć dobrego kupca. Czy ktoś go kupi za 1pln? Wątpie... Tym bardziej iż wójt woli z tego zabytku zrobić wysypisko śmieci. Fakt też faktem... iż nie powinniśmy tylko i wyłącznie zwracać uwagę na to że 25tyś premii dostaje minister w Warszawie. U nas też są premie :)
Od: ~Lolek (Gość) z dnia 2013-02-06 23:06:46
Adminie, jasne 700 tyś kupa szmalu! Tylko jeśli będziemy przeznaczać taką kwotę na remont jednego budynku dla mieszkańców Zbarzewa (wydaje mi się że bardziej zasymilowanych ze Wschową niż Włoszakowicami) będzie to równie niegospodarne. Jedyne słuszne rozwiązanie, to wystawianie tej nieruchomości na sprzedaż, za symboliczną złotówkę (biorąc pod uwagę, że to zabytek).
Od: ~Admin (Gość) z dnia 2013-02-06 17:37:57
Lolek, szybki jesteś... ja dopiero zdjęcia dodaje a Ty już komentujesz. Też jestem zdania że lepiej sprzedać niż zmarnotrawić. Jest wiele takich pałacy oddanych w prywatne ręce, ku radości okolicznych mieszkańców. Niestety... w naszej sytuacji jest już chyba za późno. Zresztą... uważasz że lepiej aby środki kierowane były na "dodatkowe wynagrodzenia roczne" w kwocie niemal 700tyś pln?! :D Ta dziura ma jakieś DNO?!
Od: ~Lolek (Gość) z dnia 2013-02-06 17:30:17
Oczywiście, że można tylko po co? Z całym szacunkiem dla wartości społecznej, koszt remontu zabytku i jego utrzymania to worek bez dna? Co miało by się tam znajdować po remoncie, kółko gospodyń wiejskich? Taki problem ma wiele miejscowości, przykład Osowej Sieni, gdzie również zaniedbane są dworki i pałace. Najlepiej sprzedać, jak widać w Krzycku czy Morownicy, da się. Przesyłam link z faktów tvn, gdzie mowa o zamku we Wschowie. http://www.youtube.com/watch?v=VRlzl4aObrI

Kategorie

- ZABYTKOWY KOMPLEKS PAŁACOWY - ZBARZEWO!
- Absurdy z Włoszakowic
- Tematy z kategorii mało poważne, lecz ważne!
- Budżet gminy Włoszakowice za rok 2016.
- Respektowanie prawa w gminie Włoszakowice.
- Inwestycje w gminie Włoszakowice.
- Nieszczęśliwe zdarzenia na terenie gminy Włoszakowice.
- Spojrzenie na pracę samorządowców.
- Stowarzyszenie na rzecz rozwoju gminy Włoszakowice
- Wydarzenia kulturalne.
- Inicjatywa Społeczna w gminie Włoszakowice.
- Włoszakowickie cuda natury.
- Ciekawe informacje dotyczące gminy Włoszakowice.
- Wybory samorządowe 2018.

Twój profil

Jeżeli posiadasz konto na naszym blogu Zaloguj się lub utwórz Nowy profil

Ostatnio zarejestrowani

- mike98
- GBrozavetrov
- Brerretymaf
- 667274635
- 2.3 Quad 4 OHC

Facebook